Hoe vaak hoor je onderwijsmensen -als je als lerarenopleider tijdens een presentatie een ICT-toepassing gebruikt- niet angstig zeggen: 'Uh, ik weet niet of dat lukt, ik ben digibeet'? Waarop je haastig vertelt dat je zelf ook niet altijd even handig bent met ICT, maar dat deze tool echt waar heel gemakkelijk toepasbaar is... En vervolgens verbaas je je erover dat al die digibeten in hun onderwijspraktijk de hele dag werken met de software van methode-ontwikkelaars. Geen kind dat in het basisonderwijs nog leert lezen zonder de digitale leerkrachtassistent van Veilig Leren Lezen. Geen student die in het mbo geen grammatica oefent met behulp van een software-pakket bij de methode Nederlands. En je verbaast je opnieuw als al die ICT-gebruikers het vervolgens maar ingewikkeld blijken te vinden om uit te leggen waarom ze die software eigenlijk gebruiken, wat de kwaliteit ervan is en hoe juist deze software het leren van leerlingen bevordert.
'Student mbo: Ik ben helemaal zat van Kahoot. Als een leraar daarmee aankomt, hoor je gezucht in de hele klas.'
ICT-ontwikkelingen hebben diepgaande invloed op de wijze waarop onze samenleving is ingericht en op ons dagelijks leven. Maar ook in het onderwijs worden ICT-middelen op allerlei manieren ingezet: om lessen te verlevendigen, om onderwijsinhouden te verrijken, om leerlingen te ondersteunen, om mee te trainen, om te flexibiliseren of om leerprocessen en leerresultaten weer te geven. Leraren maken de hele dag keuzes op het gebied van ICT en lerarenopleidingen zijn bij uitstek in de positie om scholen en leraren te helpen met die keuzes.
'Leerling basisonderwijs (groep 5): 'Wij mochten op school met de 3d-printer een personage printen. Daar gingen we een digital story mee maken. Super gaaf!'
Over beredeneerd ICT-gebruik in het onderwijs is veel te zeggen en te schrijven. Dat gaan we doen in deze blog. 'We' zijn lerarenopleiders, medewerkers van LAB21 (het Windesheim-innovatiecentrum voor ICT in didactiek en begeleiding) èn leden van de kenniskring van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT met sinds augustus 2019 Anneke Smits als lector. 'We' zijn Roland Bruijn, Jeroen Clemens, Pamela den Heijer, Herma Jonker, Tineke Kingma, Erna van Koeven, Henk La Roi, Marianne Lok, Erik Meij, Bruno Oldeboom, Diane van der Linde, Floor van Renssen, Marieke Veltman en Joke Vos.
Student mbo: 'Ik heb een digitaal portfolio gemaakt met padlet. Er zitten zelfgemaakte teksten en filmpjes in. Wil je het zien?'
In het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT houden we ons bezig met de vraag hoe het hoger onderwijs door flexibilisering beter kan worden afgestemd op een toenemende diversiteit aan studenten, bijvoorbeeld door blended learning en afstandsleren. Verder kijken we naar docentcompetenties en ICT-integratie in de praktijk van onze lerarenopleidingen en het onderwijsveld. We helpen (aankomende) docenten om op een pedagogisch/didactisch beredeneerde manier om te gaan met vernieuwingen en ICT in het onderwijs. En we richten ons op 21e-eeuwse vaardigheden en digitale geletterdheid.
Student pabo: 'Gek hè, ik heb een rondleiding gehad op een ipad-school, maar ik vond het onderwijs daar eigenlijk ouderwetser dan op een gewone school. Je had er allemaal losse workshops waarbij leerlingen lesjes maakten op hun ipad.'
In deze blog doen we verslag van onze projecten en ervaringen. Wat we daarmee beogen? Voor ons staat niet het ICT-gebruik op scholen centraal, maar de vraag hoe we onderwijs kunnen ontwerpen en implementeren (al dan niet met ICT) dat leidt tot duurzaam leren. Onze zoektocht en onze bevindingen delen we graag met iedereen die daar interesse voor heeft.